SURAH AL-MUDDATSTSIR

Get Started. It's Free
or sign up with your email address
SURAH AL-MUDDATSTSIR by Mind Map: SURAH AL-MUDDATSTSIR

1. sebab lain diorang tolak dakwah

1.1. sbb x takut pada hari akhirat

1.2. benda ni la yg menjauhkan diorang dari peringatan & lari dari dakwah

2. Allah ciptakan hati manusia tahu yg pemandangan2 ni pada waktu tertentu akan ciptakan keajaiban seakan2 ciptakan satu suasana yg baru

3. Peringatan terhadap bahaya yg dekat yg sentiasa ganggu orang2 yg lalai & kebingungan dalam kesesatan tapi diorang x sedar

4. sebarkan kesesatan2 di sekitar dakwah

5. halang orang lain buat dakwah dan terima dakwah

6. Allah bersumpah dengan hakikat2 alam ni nak ingatkan manusia2 yg lupa tentang kuasa yg besar & petunjuk2 yg mengesankan jiwa.

7. OVERVIEW

7.1. PENURUNAN SURAH

7.2. Banyak pendapat - Turun selepas Surah Al-Alaq

7.3. ada satu fasa penangguhan wahyu - R rindu sampai terfikir nak terjun bukit - Jibril munculkan diri - lari balik rumah - minta Khadijah selimutkan R

7.4. TEMA SURAH

7.4.1. Persiapan jiwa R membawa tugas yg besar & hadapi kaum Q dengan buat dakwah secara terang-terangan .

8. PERJUANGAN BESERTA PERSIAPANNYA

8.1. AYAT 1-2

8.1.1. Rahmat & Kasih sayang Allah - nak beri pertolongan supaya kita terlepas dari azab yg pedih di akhirat & dari keburukan yg membinasakan di dunia ni.

8.2. Setiap orang, setiap sesuatu,setiap nilai dan setiap hakikat adalah kecil & hanya Allah sendiri Yang Mahaagung.

8.3. AYAT 3

8.4. kata arahan kepada R - kena rasakan yg Allah sahaja yg memanggilnya untuk buat tugas dakwah ni

8.5. AYAT 4

8.5.1. "Kebersihan pakaian" = kebersihan hati, akhlak & amal perbuatan

8.5.2. Kesucian ni penting dalam 'beri peringatan & sampaikan risalah' - sebab kita buat dakwah dengan berdepan dengan macam2 gaya masyarakat (hawa nafsu, jahiliyyah, etc)

8.5.3. Sebab tu kita ni perlu kesucian yg sempurna supaya dapat selamatkan orang2 yg penuh dengan kekotoran tu.

8.6. AYAT 5

8.6.1. Kita kena letak garis pemisah - "I" & "J" x boleh bersatu

8.6.1.1. kata kotoran dosa (rujz) - asal kata ni = "azab" - so segala sesuatu yg datangkan azab = jaga kesucian dari sentuhan kotoran ini!

8.7. AYAT 6

8.7.1. Tak anggap besar apa yg dia dah pernah buat & korbankan sepanjang dia buat dakwah - x rasa berjasa besar dalam perjuangan dakwah nya

8.7.2. Sabar adalah bekal utama dalam perjuangan dakwah ni

8.7.3. Dakwah ni x kan berjalan lurus di dalam jiwa yg selalurasa & selalu fikirkan apa yg dah dia buat & korbankan.

8.7.4. Kita kena rasa segala sesuatu yg kita lakukan adalah kurnia dari Allah - pemberian yg dipilihkan untuk nya - diberinya ia taufik untuk dapatkannya.

8.8. AYAT 7

8.8.1. x de bekal kecuali sabar sebab dengan nya ia berjuang hanya untuk cari keredhaan Allah dan harapkan pahala di sisiNya

8.9. AYAT 8-10

8.9.1. Bangkitkan kesedaran terhadap hari yg sulit

8.9.1.1. Hari yg sulit bagi orang kafir - kesulitan tu dipertegas lagi dengan x de bayang2 kemudahan kat sana

8.9.1.2. Kesulitan tu bersifat total & menyeluruh - akan beri kesan kesedihan, kesusahan & kesempitan.

9. ANCAMAN ALLAH TERHADAP ORANG YG SOMBONG MENENTANG DAKWAH

9.1. Siapa orang ni? - Al-Walid Ibnu Mughirah Al-Makhzumi

9.2. AYAT 11-14

9.2.1. Sifat manusia & nikmat2 yg Allah bagi pada dia.

9.3. AYAT 15

9.3.1. Dia x puas dengan nikmat yg ada

9.3.1.1. Diorang iri hati kepada R sbb dijadikan nabi oleh Allah

9.3.1.2. Allah tolak keras keinginan dia

9.4. AYAT 16

9.4.1. Diorang nak tambah nikmat tapi diorang tentang dalil2 kebenaran & petunjuk2 iman

9.4.1.1. halang dakwah

9.4.1.2. perangi R

9.4.1.3. halang orang lain dari terima dakwah

9.5. AYAT 17

9.5.1. Orang yg menyimpang dari jalan iman yg mudah & senang - akan tempuh jalan yg

9.5.1.1. sulit

9.5.1.2. payah

9.5.2. dan putuskan kehidupannya dalam

9.5.2.1. kegoncangan

9.5.2.2. penderitaan

9.5.2.3. kesusahan

9.5.2.4. kesempitan

9.5.3. di ANALOGI kan seperti

9.5.3.1. seakan-akan naik ke langit (yg x de oksigen sehingga sesak nafas)

9.5.3.2. daki jalan yg terjal berbatu2 dengan x bawa minuan & bekal, tanpa dapat rehat & tanpa ada harapan yg dapat dicapai di akhir perjalanan.

9.5.4. Semua ni menunjukkan aibnya orang yg cela Al-Quran dengan perkataan2 yg diucapkan nya

9.6. AYAT 18-23

9.6.1. Semua pengingkaran di sini adalah ejekan

9.6.2. dia fikit macam mana menjauhi cahaya (Al-Quran) & sombongkan diri terhadap kebenaran

9.7. AYAT 24-25

9.7.1. Ayt ni biarkan pelakunya menjadi bahan tertawa orang2 yg tertawakannya sepanjang masa - yg dilihat manusia gen demi gen

9.8. AYAT 26-27

9.8.1. SAQAR

9.8.1.1. sebuah ancaman yg besar & terlalu menakutkan

9.9. AYAT 28-30

9.9.1. Apa yg ada dalam Saqar?

9.9.1.1. hapus semuanya - x de suatu pon yg dapat hentikannya - x de suatu pon yg tertinggal - x de suatu pon yg tersisa

9.9.1.2. membakar kulit manusia - effect : timbul rasa takut dalam jiwa

9.9.1.3. yg urus neraka - 19 malaikat penjaga

10. PERBEZAAN SIKAP ORANG MUKMIN VS ORANG KAFIR DALAM MENERIMA INFO GHAIB

10.1. AYAT 31

10.1.1. Malaikat adalah makhluk ghaib yg x de sapa tahu tabiat & kekuatannya selain Allah

10.1.1.1. Malaikat selalu patuhi apa yg Allah perintahkan

10.1.1.2. Malaikat memiliki kemampuan untuk laksanakan apa yg diperintahkan - tugas untuk jaga Saqar

10.1.2. Urusan ghaib urusan Allah. manusia x de pengetahuan tentang itu - banyak/sikit

10.1.2.1. urusan manusia just terima informasi ghaib ni dengan pasrah +mantapkan hati bukan untuk berbantah2

10.1.2.2. Contoh : Jumlah malaikat berapa banyak tu urusan Allah bukan urusan kita untuk fikirkan nya

10.1.3. Bila org beriman baca quran

10.1.3.1. diorang yakin Al-Q tu membenarkan kitab2 sebelum tu

10.1.3.2. setiap perkataan dari tuhan mereka menambah keimanan mereka

10.1.3.3. hati nya juga akan rasa hkmah Allah di balik bilangan ini.

10.1.4. Orang munafik hatinya lemah dan berada dalam kebingungan bertanya2 tentang bilangan malaikat

10.1.4.1. mereka x tahu hikmah & mereka x percaya adanya kebaikan tersembunyi yg dikeluarkan dari dunia ghaib- alam nyata

10.1.4.2. diorang berdebat

10.1.4.2.1. suatu perdebatan tu x kan hasilkan pandangan yg benar

10.1.5. dapat terima macam2 hakikat secara langsung

10.1.5.1. Allah dtg ke dalam hatinya untuk tamah ketenangan & kepercayaan kepada Allah

10.2. tugas kita

10.2.1. meluruskan -sebatas kemampuan kita-pandangan terhadap hakikat iradah yg mutlak & masyiah yg berlaku

10.2.2. ikut jalan petunjuk & jauhi jalan yg sesat

10.2.3. kita x perlu sibuk dalam hal perdebatan yg kita x tahu dan x faham pon tentang urusan ghaib tu.

10.2.4. so, kita buat je tugas kita ikut kemampuan kita & serahkan urusan ghaib tu pada Allah -terhadap diri kita /apa yg ditetapkan pada kita.

10.2.4.1. apa yg terjadi tu ada hikmah nya

10.3. "dia"

10.3.1. myb tentera Allah

10.3.2. Saqar / malaikat

10.3.3. satu peringatan bukan untuk debat dan berbantah2

10.3.4. hati yg beriman akan ambil pelajaran dari peringatan ni

10.3.5. hati yg sesat ia akan jadikannya bahan perdebatan dan bantahan

11. HUBUNGKAIT PERSOALAN AKHIRAT DENGAN FENOMENA ALAM SEMESTA

11.1. AYAT 32-34

11.1.1. ada petunjuk yg tunjukkan adanya kuasa yg cipta & keijaksanaan yg atur alam semesta ni dengan kelembutan yg bingungkan pandangan akal

11.1.2. sikit je hati yg sedar bila tengok alam

11.1.2.1. bulan terbit-berjalan-terbenam

11.1.2.2. pandangan malam- fajar

11.2. AYAT 35-36

11.2.1. SUMPAH

11.2.1.1. Alat pengetuk untuk ketuk hati manusia yg keras & mengebor dalam lubang dengan segenap suara yg ditinggalkannya dalam perasaan.

11.2.1.1.1. waktu subuh

12. KEBEBASAN MEMILIH JALAN HIDUP BESERTA TANGGUNGJAWABNYA

12.1. AYAT 37-38

12.1.1. Tanggungjawab masing2 atas dirinya

12.1.2. dibiarkan mereka pilih jalan hidup & tempat akhirat

12.1.2.1. bertanggungjawab sendiri atas usaha yg dipilihnya

12.1.3. bertanggungjawab atas amal perbuatan & dosa2

12.2. AYAT 39-42

12.2.1. ketika mereka lihat diri mereka hina - barulah diorang akui dosa2 yg diorang buat kat dunia

12.2.1.1. sedangkan orang2 mukmin masa kat dunia, diorang x hiraukan

12.2.2. Golongan kanan- Allah bagi nikmat syurga

12.2.2.1. conversation antara mereka di syurga dengan orang2 dalam saqar

12.2.2.1.1. diorang tertanya2 tentang dosa2 yg orang2 ni buat

12.2.3. pemandangan ni bagi kesan pada 2 2 golongan bahawa peristiwa itu akan benar2 terjadi & mereka menjadi pelakunya di sana.

12.3. AYAT 43-47

12.3.1. X solat

12.3.1.1. akidah yg paling penting

12.3.1.2. petunjuk kepada iman

12.3.1.3. pengigngkaran kepada solat adalah kufur & pelakunya akan terlepas dari barisan muslimin

12.3.2. cakap benda2 yg batil

12.3.2.1. remehkan urusan akidah & hakikat iman

12.3.2.2. jadikannya sebagai

12.3.2.2.1. sasaran pelecehan & permainan

12.3.2.2.2. bahan ejekan & gurauan

12.3.2.3. sedangkan urusan akidah ni sangat penting

12.3.2.3.1. perlu mantapkan hati & perasaan sebelum buat urusan lain

12.3.3. x beri makan orang miskin

12.3.3.1. manifestasi iman dengan berbuat baik kepada makhluk lain.

12.3.3.2. masa kat dunia diorang sombong dan selalu muliakan diri diorang sampai lupa hak diorang terhadap orang miskin

12.3.4. dustakan hari pembalasan

12.3.4.1. rosaklah semua timbangan

12.3.4.2. goncanglah semua tata nilai menurut ukurannya

12.3.4.3. sempitlah lapangan kehidupan dalam perasaan nya

12.3.5. sampai kematian datang pada diorang

12.3.5.1. kematian yg akan putuskan segala keraguan & akhiri segala kebimbangan

12.3.5.2. kematian yg x akan tinggalkan kesempatan untuk lakukan

12.3.5.2.1. penyesalan

12.3.5.2.2. taubat

12.3.5.2.3. lakukan amal soleh

12.3.6. diorang akui dosa2 ni dengan mulut diorang sendiri

12.3.7. urusan telah ditetapkan - tempat kembali telah ditentukan - x de orang yg dapat berikan syafaat kepada orang yg berdosa.

13. SIKAP MEREKA KETIKA DI DUNIA

13.1. AYAT 49-51

13.1.1. Sikap mereka masa kat dunia

13.1.1.1. selalu berpaling dari peringatan

13.1.1.2. mereka lari dari petunjuk & kebaikan

13.1.1.3. lari dari semua wasilah yg dioffer

13.1.2. Allah bagi analogi bagaikan 'keldai2 liar yg terkejut dan lari ke semua penjuru bila dengar suara singa & takut pada singa

13.2. AYAT 52

13.2.1. diorang dengki dengan Nabi sebab Allah pilih R jadi nabi dan dapat wahyu

13.2.1.1. Siapa mereka?

13.2.1.1.1. pembesar2 musyrik

13.2.1.2. sifat ni yg buat diorang lari mcm keldai tuu

13.2.2. diorang sangat nak dapat kedudukan macam nabi & diberi kitab

13.2.3. tapi Allah tahu di mana tempat yg sesuai n siapa yg sesuai terima risalahNya

13.3. AYAT 53

13.4. AYAT 54-55

13.4.1. Al-Quran ni act as peringatan & untuk sedarkan diorang kalaulah diorang tahu.

14. KEHENDAK ILAHI YG MUTLAK

14.1. AYAT 56

14.1.1. kembalikan segala urusan kepadaNya pada akhirnya

14.1.2. x de seorang pon dari makhluk Nya yg dapat berkehendak terhadap sesuatu yg bertentangan terhadapNYA & kehendakNya mendominasi seluruh ketentuan alam semesta

14.1.3. kehendak mutlak ni la yg ciptakan alam & undang2

14.1.4. bila si hamba benar2 tulus untuk laksanakan apa yg Allahtugaskan padanya, maka Allah akan tolong dia dan arahkanNya sesuai dengan kehendak mutlak-Nya.

14.1.5. yang nak dicetak dari quran ialah

14.1.5.1. kemutlakan kehendak Allah sampai

14.1.5.1.1. hambanya ikhlas dan pasrah atas apa yg ditentukan kepadanya

14.1.5.1.2. ni la hakikat keislaman hati yg x mungkin ada keislaman dalam hatinya tanpa rasa pasrah

14.1.6. takwa menjadikan seseorang tu layak dapat keampunan Allah

14.1.7. Allah juga berhak memberi taufiq kepada manusia yg nak ambil pelajaran dari al-quran,berkehendak mengarahkan ketakwaan & memberikan keampunan kepada hambaNya.